Lietuvos mediatorių rūmų rubrika – „Pažink mediatorių“. Jos tikslas – supažindinti visuomenę su mediatoriais, atskleisti jų profesijos ypatumus ir asmeninę patirtį, paskatinusią pasirinkti šią profesiją.
Šioje LMR rubrikoje mediatoriai dalijasi savo istorijomis: kodėl pasirinko mediatoriaus profesiją, kuo mediacija naudinga žmonėms ir bendruomenėms, kokių įdomių patirčių yra sukaupę vykdydami mediacijas. Kartu tai priminimas, jog mediacija tai daugiau nei tik ginčų sprendimo procedūra, tai mediatoriai – konfliktų sprendimo profesionalai, kurie skatina konstruktyvų dialogą, įkvepia ginčo šalis bendradarbiauti ir padeda atrasti sprendimus ten, kur jų iš pirmo žvilgsnio nematyti.
Kviečiame skaityti rubrikos „Pažink mediatorių“ interviu su Valstybinio patentų biuro mediatorėmis – Lina Mickiene, VPB direktoriaus pavaduotoja, ir Asta Virbickiene, VPB Apeliacinio skyriaus vedėja.
Kas paskatino Jus tapti mediatore? Ar tai buvo pašaukimas, smalsumas ar susiklosčiusios aplinkybės?
∘ Lina Mickienė: noras prisidėti prie Lietuvos intelektinės nuosavybės (IN) stiprinimo, Lietuvoje ir ES lygiu populiarinamos mediacijos naudos sklaidos. Mane pažįstantys sako, kad esu kompromisų žmogus – visada stengiuosi įsiklausyti ir išgirsti kitus bei rasti visiems priimtiną sprendimą. Tad būdama mediatore turiu galimybę dar ir plėsti savo asmenines kompetencijas bei patirtį.
∘ Asta Virbickienė: idėja teikti neteisminės mediacijos paslaugas kilo institucijos viduje. Apsisprendimą, jog tokios paslaugos yra reikalingos, paskatino ir dalyvavimas Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos projekto „Alternatyvūs ginčų sprendimo būdai“ darbo grupėje.
Kokia buvo Jūsų pirmoji mediacijos patirtis?
∘ Lina Mickienė: teko labai įdomus, nedažnai pasitaikantis ginčas VPB. Džiugu, kad pavyko padėti šalims rasti bendrą taikų susitarimą.
∘ Asta Virbickienė: mediacija vyko nuotoliniu būdu, šalys buvo geranoriškos ir pasitikėjo institucine mediacija. Puiku, kad pirmas blynas neprisvilo ir šalys susitarė taikiai.
Kaip, Jūsų nuomone, mediacija keičia žmones?
∘ Lina Mickienė: gyvenime nebūna tik balta arba juoda, ir džiugu, kad su mediatoriaus pagalba ginčo dalyviams atsiveria daugiau ginčo spalvų ir sprendimų galimybių. Dažniausiai ginčas turi ne tik teisinį, bet ir didelį emocinį pagrindą, todėl mediacija padeda ne tik išgirsti, bet ir įsiklausyti bei suprasti oponentą. Tai augina mus visus.
∘ Asta Virbickienė: ypač pirmą kartą dalyvaujančių tokiuose procesuose matoma nuostaba, kad ginčą galima išspręsti ir kitais būdais, priimtinais abiem pusėms.
Kuo, Jūsų manymu, mediacija skiriasi nuo tradicinio ginčų sprendimo teisme?
∘ Lina Mickienė: svarbiausia, kad šalys sprendimą randa ir susitaria pačios.
∘ Asta Virbickienė: pritariu Linai. Mūsų institucijoje teikiamos mediacijos paslaugos yra nemokamos, procesas lankstesnis, lyginant su teismu, nustatytas įstatymo terminas (iki 12 mėn.), sprendimo variantai – žymiai įvairesni nei sprendžiant ginčą pagal įstatymo raidę. Dažnai šalys aptaria ir kitus aspektus, išeinančius už ginčo ribų, įtraukiami ne vienas, o keli pramoninės nuosavybės objektai. Tai naudinga ir ypač efektyvu šalių atžvilgiu.
Kokias asmenines savybes ar įgūdžius labiausiai ugdo mediatoriaus darbas?
∘ Lina Mickienė: gebėjimą padėti spręsti ginčus, įsiklausymą į kitų nuomonę, geranoriškumą, empatiją, lankstumą.
∘ Asta Virbickienė: toleranciją, gebėjimą įsiklausyti ir išklausyti.
Ar turite linksmą ar neįprastą istoriją ar atvejį, kuris Jums ypač įsiminė mediacijos procese (be asmens duomenų)?
∘ Lina Mickienė: draugišku ir taikiu susitarimu pasibaigusi mediacija yra pati geriausia istorijos pabaiga
O kaip mediacijų metu tai pavyksta pasiekti, tegul lieka istorijos puslapiuose…
∘ Asta Virbickienė: kadangi teikiamos mediacijos verslo ginčų srityje, procesas vyksta pakankamai dalykiškai – neturėčiau linksmų istorijų pasidalinimui, bet tikiu, kad jų dar bus ateityje.
Interviu rengė Valstybinis patentų biuras
