Mediacija sveikatos srities ginčuose

Medicina ir sveikatos priežiūra yra viena labiausiai modernių technologijų ir mokslo atradimų įtakojama sritis. Tačiau, kad ir kaip sparčiai besivystytų sveikatos sistema, medicinos praktikos klaidų išvengti vis dar nepavyskta.

Sveikatos apsaugos sistemos iššūkiai pastaruoju metu yra itin aktualūs ir Lietuvoje. Viešojoje erdvėje girdime vis daugiau atvejų, kuomet pacientai skundžiasi medikų ar sveikatos priežiūros įstaigų paslaugų kokybe. Be to, sveikatos priežiūros įstaigos susiduria ir su daugybe viduje kylančių konfliktų. Tapo įprasta, kad tokius ginčus spręsti skubama teisme. Tačiau teismai neturėtų būti ta vieta, kur ginčai tarp pacientų ir sveikatos priežiūros įstaigų prasideda, kadangi ginčų sprendimas teismuose yra pats nelanksčiausias būdas.

Įvykus medicinos praktikos klaidai, pacientams ypatingai svarbu sužinoti jos priežastis, tačiau gydytojui teismas nėra palanki vieta pateikti paaiškinumus baiminantis galimų pasekmių. Teisminis procesas yra emociškai sunkiai išgyvenamas įvykis tiek gydytojui, tiek pacientui. Pacientui tenka išgyventi tai, ką jis jau patyrė, o gydytojas turi atlaikyti paciento ir jų artimųjų bei kitų kompetentingų institucijų puolimą įrodinėjant gydytojo kaltę dėl su gydymu susijusios klaidos.

Mediacija galėtų tapti puikia alternatyva teismui sprendžiant medicinos ir sveikatos priežiūros ginčus, padedanti užtikrinti ginčo nagrinėjimo privatumą, konfidencialumą ir išvengti ilgai trunkančio varginačio ir neretai brangaus teisminio proceso. Nors pasaulyje ši praktika vis labiau populiarėja, Lietuvoje sveikatos priežiūros sistemos ginčų sprendimas mediacijos keliu vis dar yra naujovė.

Pasaulinės medicinos darbuotojų dienos, kuri minima balandžio 27-ąją, proga pakalbintas LMR narys, advokatas ir mediatorius Egidijus Langys, besispecializuojantis sveikatos priežiūros ginčų sprendimo srityje, teigia mediaciją matantis “visuose ginčuose tarp sveikatos priežiūros įstaigų ir pacientų. Ypatingai sudėtinguose ginčuose, kuriuose pacientai patiria didelę žalą sveikatai ar mirties atvejais. Kuo met teisminiai procesai užtrunka itin ilgai, ekspertizės ir teisininkų išlaidos didelės.”

LMR nario teigimu mediacija sveikatos priežiūros srityje turi savo ypatumų. Nuo pastaruoju metu Lietuvoje išpopuliarėjusių šeimos ar verslo mediacijų šios mediacijos “skiriasi pačia ginčo specifika. Čia teisės mažai. Viskas paremta ekspertų išvadomis, daug emocijų, tiek gydytojui, tiek pacientui. “


Mediacija – taikus ginčų sprendimo būdas, kurio metu mediatorius su ginčo šalimis ir jų atstovais gali bendrauti neformaliai, tačiau užtikrinant pokalbių konfidencialumą. Tokiu būdu sudaroma saugi terpė ne tik kalbėtis apie įvykio faktus ar teisinius argumentus, bet ir įsigilinti į galimos medicinos klaidos piežastis, sudaryti galimybę abiems pusėms būti išgirstoms ar net atsiprašyti. Mediatoriaus pagalba, šalys gali ne tik rasti taikų tarpusavio ginčo sprendimo būdą, pagal galimybes susitarti dėl galimos žalos atlyginimo ne tik finansinėmi spriemonėmis, bet ir aptarti, kokių priemonių imtis, kad panašios situacijos nesikartotų ateityje.

Mediacija yra konfidencialus procesas, tad informacijos apie Lietuvoje vykdytas mediacijas sveikatos priežiūros srityje nėra viešai skelbiama ar renkama. Vis tik E. Langys tvirtina, kad “pabendravus su gydymo įstaigų atstovais, jie nurodo, kad visais atvejais su pacientais stengiasi susitarti taikiai kilus ginčui.” Taigi potencialo mediacijos kaip taikaus ginčų sprendimo būdui įsitvirtinti Lietuvoje neabejotinai yra.

Paklaustas ko trūksta, kad asmenys, kurie jaučia patyrę žalą dėl medicinos darbuotojų ar sveikatos priežiūros institucijų kaltės, ar patys medicinos darbuotojai bei juos atstovaujančios institucijos, tarpusavio kylantiems ginčams spręsti naudotų mediaciją, LMR narys atsakė “privalomos mediacijos, visuomenės švietimo apie mediaciją ir jos naudą.”

Belieka palinkėti, kad sėkmingai įsitvirtinusi šeimos ginčų sprendimo srityje, ir visuomenei vis labiau jaučiant taikaus ginčų sprendimo naudą, mediacija taps vis populiaresnis būdas spręsti ir kitokio pobūdžio ginčus, tame tarpe ir sveikatos priežiūros srities.

Profesionalūs ir nešališkas atsakymas į visus klausimus apie mediaciją!

Mūsų savanoriai pasirengę Jums padėti darbo dienomis nuo 9 iki 18 val.